צור קשר

שם
טלפון
נושא
מבקש לקבל מידע וחמרים מקצועיים ושיווקיים מ"שחר
 





13 מיתרונותיה הבריאותיים של הכרובית

25/02/14

 

מאת: גיא זהבי

הכרובית היא אחד הירקות הבריאים והמועילים ביותר לגוף האנושי. לא רבים יודעים זאת, אך בשר הירק אותו אנו אוכלים הוא למעשה התפרחת שלו. מנה אחת של כרובית מכילה 77% מכמות ויטמיןC המומלצת ליום, היא מסוגלת לפעול ברמת ה-DNA ולהילחם כך בסרטן ובדלקות, היא מחזקת את המערכת החיסונית שלנו והיא מזון מושלם לדיאטה. למדו על כל יתרונותיה הבריאותיים של הכרובית.
אז מה בעצם יש בה?
הכרובית מכילה כמויות גדולות של סיבים תזונתיים, חומצה פולית, ויטמינים שונים, אנטיאוקסידנטים ובנוסף מכילה מגוון של פיטוכימיקלים אופייניים למשפחת המצליבים (כרוב, צנון, ברוקולי ועוד). הפיטוכימיקלים הם חיוניים לבריאות הגוף ויכולים לסייע להגנה מפני סרטן. מה אין בכרובית? כמעט ואין בה שומנים ופחמימות אך עם זאת היא ממלאת מאוד, מה שהופך אותה למאכל מומלץ במיוחד לכל מי שמנסה לשמור על המשקל או אפילו רק על הבריאות. 

יתרונותיה הבריאותיים של הכרובית

1. בריאות הלב - בין הפיטוכימיקלים המצויים בתפרחת הכרובית נמצא גם כימיקל לו יש השפעה גדולה על בריאות הלב ומערכת הדם. כיוון שלפיטוכימיקלים השפעה על הגוף ברמת ה-DNA, במקרים מסויימים הכרובית מסוגלת אף לתקן נזק שכבר נגרם לכלי הדם, ולא רק למנוע אותו.

2. הורדת רמות הכולסטרול - תכולת הסיבים הגבוהה במיוחד של הכרובית הופכת אותה לכלי יעיל במלחמה נגד הכולסטרול. אכילת כרובית מסייעת לנו להוריד את רמות הכולסטרול הרע המצטבר בעורקים ולשמור על רמה נמוכה שלו בעתיד.

3. בניית מערכת חיסונית - האנטיאוקסידנטים בהם עשירה הכרובית לא רק עוזרים להילחם בפגעי הזמן, אלא גם עוזרים לנו לבנות, לתחזק ולשמור על מערכת חיסונית חסונה ועמידה. 

4. התפתחות העובר - הכרובית עשירה בויטמינים C,B,A ובחומצה פולית, התורמים כולם לבנייתם של התאים. תכונה זו של הכרובית הופכת אותה למזון מומלץ ביותר לנשים הרות, כיוון שהויטמינים השונים עוזרים בצמיחתו הבריאה והחיונית של העובר.

5. שמירה על חוזק העצם - הכרובית היא אחד המזונות המומלצים לבני גיל הזהב הסובלים מדלדול עצם ובריחת סידן. כמו מוצרי החלב, גם הכרובית עשירה בסידן, הבונה עצמות ושיניים חזקות ועוזר גם להעברה תקינה של מסרים עצביים.

6. הגנה מפני סרטן - כמו רבים ממשפחת המצליבים, הכרובית עשירה בפיטוכימיקלים העוזרים בין השאר לתיקון טעויות בשכפול ה-DNA, כלומר, מתקנות את הפגמים הגורמים בסופו של דבר לפריצת מחלת הסרטן.

7. ירידה במשקל - כוס אחת של פרחי כרובית מכילה 30 קלוריות בלבד, כמות מזערית ביחס לגודל המנה. הכרובית היא חסרת עמילן, כך שניתן לאכול ממנה הרבה ללא רגשות אשם ובנוסף תכולת הויטמין Cהגבוהה שבה תורמת לשריפת השומן.

8. ניקוי רעלים - אחד מהפיטוכימיקלים שבכרובית אחראי לשחרור אנזימים בגוף. אנזימים אלה, המשוחררים בכבד, גורמים לניקוי רעלים שונים מרקמות הגוף ביעילות.

9. הפסקת דימום - בין הויטמינים השונים מצוי בכרובית גם ויטמין K. פרט לתרומה של ויטמין זה לחוזק העצם, הוא עוזר גם לקרישת הדם, כך שבמקרה מצער של פציעה הדם מפסיק לזרום מהר יותר.

10. מלחמה בדלקות - בין הפיטוכימיקלים בכרובית מצוי גם כימיקל בשם I3C אשר עובד ברמת ה-DNA ונלחם בהתפשטות מיותרת של דלקות. בפעם הבאה שיש לכם דלקת גרון, נסו לאכול כרובית במקום לקחת אנטיביוטיקה.

11. אוכל למחשבה - ויטמין B, בו עשירה הכרובית, הוכח כבעל השפעה חיובית במיוחד על המוח האנושי. מחקרים הראו כי צריכת כרובית בזמן ההריון תורמת להתפתחות מוח העובר. ההשפעה על המוח לא מסתיימת ברחם, שכן אכילת כרובית עוזרת גם בהתמודדות המוח עם פגעי הגיל ואובדן הזכרון.

12. עיכול שקט - כיוון שהכרובית עשירה בסיבים תזונתיים, היא מסדירה את פעילות המעיים והעיכול. בנוסף להסדרת העיכול, אחד מהפיטוכימיקלים שבכרובית עוזר גם לבנייה ושמירה של הציפוי הפנימי של הקיבה ומונע מחיידקים מזיקים לשגשג בה.

13. עשירה במינרלים - פרט לסידן, הכרובית מלאה גם במינרלים נוספים, דוגמת האבץ, החיוני לריפוי פגיעות גופניות ובניית תאים חדשים, המגנזיום, התורם ליצירת ההורמונים השונים, הזרחן, התורם כמו הסידן לחוזק העצם והנתרן העוזר לויסות הנוזלים בגוף.

כמה טיפים חשובים לסיום

  • לגודל הכרובית אין קשר לאיכותה. בחרו כרובית בגודל המתאים לצרכים שלכם. המנעו מכרובית בעלת תפרחת אחידה, לא מופרדת.
  • חפשו כרובית בעלת צבע לבן וקרמי. ראשי כרובית המכוסים בעלים ירוקים מוגנים טוב יותר ויהיו טריים יותר.
  • המנעו מכרוביות בעלות כתמים או בעלות פרחים קטנים.
  • שמרו על הכרובית הטרייה בשקית נייר במקרר. שמרו על הגבעול מוטה מטה כדי למנוע היווצרות לחות על התפרחת.
  • רוב האנשים אוכלים את התפרחת הלבנה של הכרובית, אבל הוספת הגבעול והעלים למרקים שונים מומלצת גם היא.
  • כדי לשמור על היתרונות הבריאותיים של הכרובית, כמו כן על המרקם הפריך שלה, מומלץ לטגן אותה או לאפות אותה זמן קצר, במקום לבשל אותה במים.
  • מנת כרובית מומלצת היא בין כוס וחצי ל-2 כוסות. מומלץ לאכול לפחות 3 פעמים בשבוע מנת כרובית, או ירק אחר מאותה משפחה (כרוב, כרוב ניצנים, ברוקולי ועוד).

 

 

 
 
 

 

 

 

 

 



<< הקודםלרשימה המלאההבא >>