צור קשר

שם
טלפון
נושא
מבקש לקבל מידע וחמרים מקצועיים ושיווקיים מ"שחר
 





להיט באמריקה: הדיאטה שריפאה מסרטן

05/02/14
להיט באמריקה: הדיאטה שריפאה מסרטן
שמונה שנים אחרי שהתגלה בגופה סרטן סופני, כריס קאר צוחקת על מחלתה כל הדרך אל הבנק. לטענתה, היא התגברה עליה בזכות תפריט קפדני המכיל יותר מזונות בסיסיים ממזונות חומציים. את הצלחתה היא תרגמה לרב מכר היסטרי: Crazy Sexy Diet

הדבר האחרון שעולה על הדעת כשקוראים את כותרת הספר Crazy Sexy Diet הוא שמדובר בספר שנכתב על ידי חולת סרטן, ושלמעשה, זהו המדריך שלה להישרדות מהמחלה. אני לפחות הייתי משוכנעת שמדובר בעוד ספר דיאטה, שמביא לנו את הלהיט האמריקאי האחרון בתחום. אבל להגדיר את Crazy Sexy Diet כמדריך להישרדות מסרטן, גם זה רחוק מלהיות מדויק. קודם כל, מפני שכריס קאר, המחברת של הספר, ממש לא מרגישה חולה.

 בגיל 39, שמונה שנים לאחר שהתגלה בגופה סרטן מפושט, והרופאים הגדירו אותו כסופני וחשוך מרפא, היא לא רק חיה, אלא מרגישה בריאה לחלוטין ונראית צעירה לפחות בעשור. שנית, משום שהספר הזה, שהצבעוניות והכתיבה הקלילה שלו באמת משדרים חיוּת וסקסיות, מבוסס אמנם על הכלים שעזרו לה עצמה לשרוד ולהרגיש בריאה, אבל יעניין את כל מי שחפץ לשפר את בריאותו ואת האנרגיה שלו. או במילים של קאר: "להצית את הניצוץ בחייכם ולחיות כאילו אתם מתכוונים לכך".

 בארצות הברית טיפס הספר במהירות לראש רשימת רבי המכר של ה"ניו יורק טיימס" ושל אתר המכירות אמזון, וזכה לשבחים מרופאים וממומחי תזונה כמו ד"ר אוז המפורסם. קאר עצמה הפכה למרואיינת לוהטת בתוכניות האירוח. הרבה מההצלחה ההיסטרית הזאת נובעת ללא ספק מאישיותה התוססת ומה"חוצפה" שבה היא קוראת תיגר על הסרטן. למשל, היא מתעקשת לכתוב את המילה סרטן בצורה משובשת - canSer. "זו הדרך שלי לעצבן את המחלה ולהחזיר לעצמי את כוחותיי בחזרה", היא צוחקת.

חג אהבה שמח! יש לך סרטן

צלצול ההשכמה של כריס קאר הגיע כאמור לפני כשמונה שנים. היא הייתה אז בת 31, שחקנית וצלמת שהתגוררה בעיר ניו יורק, וחייתה על תזונה גרועה של מזון מהיר, לא מעט אלכוהול, חוסר קבוע בשעות שינה והרבה מאוד מתח. כאבי בטן עזים ותחושת קוצר נשימה הריצו אותה לרופא המשפחה שלה. הבשורה הקשה נחתה עליה כרעם ביום בהיר. "חג אהבה שמח! יש לך סרטן", היא משחזרת את הרגע הנורא בבדיחות. בדיקת האולטרסאונד גילתה 12 גידולים סרטניים בכבד ועוד עשרה גידולים סרטניים בריאות.

האונקולוג שבדק אותה הסביר לה שמדובר בסרקומה מסוג נדיר מאוד וחשוך מרפא, כך ששום ניתוח, הקרנות או כימותרפיה אינם יכולים לעזור, והמליץ לה ללמוד להתמודד עם מצבה. ואכן, היא התמודדה - אבל בדרך שונה לגמרי מכפי שהוא התכוון אליה.

הצעד הראשון היה לפטר את האונקולוג שביד קלה הושיט את גזר הדין, ולתור אחר אונקולוג חדש, מומחה לסרקומה הנדירה שלה, שיתפקד כסגנה בג'וב החדש שלה - "להציל את הישבן שלי טכנולוגיות בע"מ" ("אני הייתי יו"ר החברה, והרופאים עבדו בשבילי"). את מודעת ה"דרושים" הדמיונית שלה היא מתארת כך: "מטופלת גמורה מחפשת אונקולוג מבריק שיודע כל מה שיש לדעת על המחלה המגוחכת והמאוד נדירה שלה. חייב להיות מדען, עם האצבע על הדופק של הטיפולים החדשניים ביותר. שחקנים קבוצתיים בלבד. שום שטויות מהסוג של 'הדרך שלי או שום דרך אחרת טיפול אחד מתאים לכולם'. חובה - נימוסים טובים. שום אסטרטגיות צבאיות בבקשה".

כשמצאה בסופו של דבר אונקולוג שהיא סומכת עליו, הייתה לו לפחות בשורה אחת טובה עבורה - התברר שהסרטן שלה מתפתח לאט, כך שיש לה הדבר האחד שכל חולי הסרטן מייחלים לו: זמן. האונקולוג הציע לה לא לעשות מאומה ולתת לסרטן לעשות את הצעד הראשון. קאר החליטה לא לחכות לסרטן. היא חזרה לאוניברסיטה ללמוד תזונה ושינתה את התזונה ואת אורח החיים שלה מהקצה אל הקצה.

את כל התהליך היא תיעדה בסרט שנקרא Crazy Sexy Cancer, ובדרך גם נישאה לעורך הסרט. מכאן ואילך היא הפכה את ההתמודדות שלה לא רק להרפתקה אישית אלא לשליחות, שנועדה לעזור גם לאחרים. היא כתבה ספר שמבוסס על הסרט - Crazy Sexy Cancer Tips, ולאחר מכן ספר נוסף - Crazy Sexy Cancer Survivor - שניהם הפכו להצלחה אדירה בארצות הברית. הספר החדש, Crazy Sexy Diet, הוא ספרה השלישי. נוסף על הסרט והספרים הקימה קאר קהילה מקוונת, שנועדה לספק תמיכה ואפשרות לחלוק מידע לא רק עבור חולי סרטן אלא עבור "לוחמי בריאות" בכל העולם.

הסוד: לדאוג לאיזון pH

העיקרון הבסיסי ביותר בדיאטה של קאר הוא לדאוג לאיזון ה-pH של הגוף. הכוונה היא למאזן החומצה-בסיס של נוזלי הגוף והרקמות. ה-pH נמדד בסולם של 14-0. רמה של 7.0 מייצגת חומר ניטרלי, ואילו כל רמה מעל 7.0 מייצגת חומר בסיסי ומתחת ל-7.0 מייצגת חומר חומצי. ככל שה-pH גבוה יותר מ-7.0, כך החומר בסיסי יותר ומכיל יותר חמצן. ככל שהוא נמוך יותר מ-7.0, כך הוא חומצי יותר ומכיל פחות חמצן. מדוע זה חשוב? קאר טוענת שגופנו מתוכנן לפעול בטווח צר של pH. ה-pH האופטימלי של הדם אמור להיות בסיסי מעט - בסביבות 7.364. זאת משום שהתאים שלנו זקוקים לסביבה בסיסית מעט, העשירה בחמצן.

אפילו תנודה מינורית ברמת ה-pH - לכיוון הבסיסי או החומצי מדי - היא הזמנה למחלות. אם התפריט וסגנון החיים שלנו גורמים לעלייה בחומציות ה-pH, גופנו יעשה הכל כדי לנטרל את החומציות ולהחזיר את האיזון, ולשם כך "יכרה" מהעצמות, השיניים, הרקמות והאיברים את המינרלים הנחוצים למטרה זו, כגון אשלגן, מגנזיום וסידן, ואז שלום לאוסטיאופורוזיס ולמחלות נוספות, החל בנזלת, וכלה במחלות דלקתיות כרוניות כמו קרוהן ואפילו סרטן.

לפני שאתם מתחילים בדיאטה, בדקו בעצמכם מה רמת ה-pH שלכם. הדרך הפשוטה ביותר לעשות זאת היא באמצעות בדיקת שתן עצמית. קחו סטריפ של נייר לקמוס (מהסוג שמשמש לבדיקת היריון. אפשר להשיג בבתי מרקחת) והחזיקו אותו מתחת לזרם השתן הראשון של הבוקר במשך שנייה או שתיים. לאחר מכן המתינו כעשר שניות והשוו את צבע הסטריפ לסולם המוצג על האריזה. המצב האופטימלי הוא שרמת ה-pH של השתן שלכם תהיה בטווח של 7.5-6.8. מאחר שה-pH משתנה בהתאם למזון שאתם אוכלים, כדאי לעקוב ולבדוק כמה פעמים ביום במשך שבוע כדי לקבל אינדיקציה נכונה בנוגע לרמה שלכם.


הפכה את ההתמודדות האישית לשליחות. כריס קאר (צילום: קית' גלסמן)

ירוק עולה

איך מאזנים את ה-pH? כבר אמרנו - ירוק עולה! הגדילו את צריכת המזונות הבסיסיים, ומנגד הקטינו את צריכת המזונות החומציים, וכך תסייעו לגוף להילחם ברדיקלים החופשיים המזיקים, תפחיתו תהליכי דלקת, תעודדו את מערכת החיסון שלכם ותשפרו את הסיכויים שלכם לבריאות טובה.

רשימת המזונות הבסיסיים כוללת פירות, ובעיקר ירקות טריים (ורצוי מאוד אורגניים - חומרי ההדברה לא רק מזיקים, אלא גם נחשבים לחומציים), מיצים ושייקים ירוקים טריים, נבטים למיניהם, אגוזים, שקדים וזרעים חיים, דגנים מלאים, שמנים בכבישה קרה ומיץ עשב חיטה. כל אלה עשירים באנזימים, ויטמינים, מינרלים וכימיקלים צמחיים כגון בטא קרוטן, ליקופן, לוטאין, רזרבטרול וקוורצטין.

רשימת המזונות החומציים, שמהם קאר ממליצה לקצץ כמה שיותר, כוללת מזונות מהחי, בהם בשרים למיניהם ומוצרי חלב, סוכרים מעובדים ועמילנים, קפה, שמנים מעובדים כמו מרגרינה ושומני טרנס, דגנים מעובדים כמו לחם לבן, פסטה, אורז לבן, משקאות מתוקים, מלח ועוד.

לפי הספר, 80% מהתפריט שלנו מורכב ממזונות חומציים, ורק 20% הנותרים מורכב ממזונות בסיסיים. הפתרון הוא להפוך את היחס, כך ש-60%-80% מהתפריט שלכם יגיעו ממזונות בסיסיים ורק 20%-40% מהמזונות החומציים. ההמלצה של קאר: מי שבריא ולא רוצה ללכת עם הדיאטה שלה עד הסוף, יכול להסתפק ביחס של 60/40. לעומת זאת, עבור אנשים חולים או מחלימים - יחס של 80/20 הוא המטרה שעליהם לכוון אליה.

הסם החוקי

אחת המשימות הקשות בדיאטה היא להיפרד מהפינוקים: הסוכר, העמילנים והפחמימות הפשוטות. אם שרדתם את הפרידה הזאת, אז תגידו שלום יפה באותה הזדמנות גם לקפה של הבוקר ולאלכוהול. כאשר הם נצרכים על בסיס יומיומי, כל הפינוקים האלה מורידים את רמות ה-pH היקר שלכם, גורמים לשלל נזקים בריאותיים, ויתרה מזאת הם כולם חומרים ממכרים. את הסוכר מכנה קאר "הסם החוקי". ממתקים הם פינוק, לא אירוע יומיומי. ומה בקשר לפחמימות פשוטות כמו לחם לבן, פסטה, מיני מאפים העשויים מקמח לבן ותפוחי אדמה? "סוכר בתחפושת", פוסקת קאר.

גם הפחמימות המורכבות, כמו דגנים מלאים, שעועית וירקות, מתפרקות בסופו של דבר לגלוקוז, אבל העיכול שלהן ממושך יותר, כך שהן אינן מקפיצות את רמות הסוכר, מה שאומר שרמות האנרגיה בגוף נותרות יציבות יותר. לכן, היא ממליצה לבחור בעיקר במזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך. כלל האצבע שלה: כל מזון שהאינדקס הגליקמי שלו נמוך מ-60 הוא בחירה טובה. באשר לקפה ולאלכוהול, מותר ליהנות מהם מפעם לפעם, אבל אל תהפכו אותם להרגל יומיומי.

בלי גופות בצלחת

"אם הארוחות שלכם מבוססות תמיד על גופות, אתם עלולים להפוך לאחת כזאת בעצמכם מוקדם ממה שתכננתם", מצהירה קאר. לטענתה, מוצרים מהחי - בשר, עוף, דגים, ביצים ומוצרי חלב - אמורים להיות, אם בכלל, מנה שולית בצלחת שלנו, ואם אפשר, עדיף להיגמל מהם לחלוטין. לדבריה, הנזק שהם גורמים, החל במחלות כמו למשל אסתמה, ארתריטיס, תסמונת המעי הרגיז וסרטן וכלה בצלוליט, רב על התועלת האפשרית שלהם כמקור לחלבון וסידן.

קאר מודעת היטב לעובדה שהטענה הזאת שלה שנויה במחלוקת, ושרוב התזונאים מאמינים שמוצרים מן החי הם חלק חשוב מהתפריט כמקור לחלבון וסידן, אבל היא טוענת שאנחנו יכולים להשיג את כל החלבון והסידן שאנו זקוקים לו מתפריט צמחוני מגוון. "האנשים הבריאים ביותר על פני כדור הארץ הם אלה שממעטים לאכול מוצרים מן החי", היא אומרת.

עם זאת, כמי שבעצמה גדלה על מטבח קולומביאני שהבשר הוא חלק מרכזי בו, היא לא דורשת מהקוראים שלה לעשות את כל השינוי בבת אחת. "אפילו אם לא תסלקו את המוצרים מהחי מהתפריט שלכם לחלוטין, תתחילו לקצץ, ובכל פעם צמצמו עוד קצת".


זריקה של ויטמינים ומינרלים. מיץ ירוק (צילום: קית' גלסמן)

עשו מיץ, לא מלחמה!

מה דעתכם לפתוח את הבוקר בכוס מיץ ירוק סחוט טרי במקום בקפה? כוס מיץ מירקות ירוקים טריים היא כמו זריקה של ויטמינים, מינרלים, אנזימים, חלבונים וחמצן היישר אל תוך הוורידים. "בתוך דקות מהרגע ששתיתם, הגוף שלכם מקבל זרם של דלק איכותי שמזין את התאים, עוזר לשקם את מערכת החיסון ומקפיץ את האנרגיות שלכם", אומרת קאר. היא יודעת היטב על מה היא מדברת. היא עצמה שותה בין חצי ליטר לליטר (!) של מיצי ירקות ירוקים אורגניים בכל יום.

אם המשימה הזאת נשמעת לכם בלתי אפשרית, התחילו בקטן, אפילו רק במיץ מלפפונים, ובהדרגה הוסיפו עוד ירקות, כמו סלרי, חסה או ברוקולי, וגם אגס, כדי להמתיק את העסק.

היחס האידיאלי הוא 3:1 - כלומר, שלושה ירקות לפרי אחד. אפשרות נוספת היא שייקים מירקות ומפירות. מדוע בעצם אי אפשר להסתפק באכילת סלטים או ירקות חתוכים? פשוט, מפני שאין כמעט שום סיכוי שתצליחו בדרך הזאת להכניס לגופכם כמות כה גדולה של ירקות מדי יום.

משקה מומלץ נוסף הוא מיץ עשב החיטה (50 גרם ליום), העשיר בכלורופיל, שהוא החומר שמאפשר לצמחים לספוג אור מהשמש וממיר אותו לאנרגיה שימושית. הכלורופיל בצמחים הוא מה שהופך את העלים לירוקים ובריאים, והוא עוזר לרפא ולטהר את הדם, מעודד את ייצור תאי הדם האדומים ומשפר את יכולת התאים לשאת חמצן, מחזק את מערכת החיסון, משפר את מחזור הדם ומפחית דלקת. נוסף על כך, קאר ממליצה לשתות כמה שיותר מים - רצוי מאוד מסוננים (בפילטר ביתי). 

ניקוי הגוף ב-21 יום: תפריט יומי לדוגמה

ארוחת בוקר: שתו כוס גדולה של מים מסוננים עם פיסת לימון וקורט פלפל אדום חריף כדי להעיר את מחזור הדם. לאחר מכן שתו 2-1 כוסות תה צמחים.

כשאתם מתחילים להרגיש רעבים, שתו חצי כוס מיץ ירוק אורגני טרי או שייק אורגני. אם אתם עדיין רעבים, שתו עוד מיץ או עוד שייק.

ארוחת צהריים: מלאו את הצלחת שלכם כך שסלט ירקות בכל גוני הקשת, שומנים טובים ורכיבים חיים יהוו 60%-80%ממנה. היתר יכול לבוא ממזונות מבושלים או מאודים קלות, כמו שעועית, טופו, דגנים מלאים ופסטה מלאה, מרק, בטטה אפויה וכו'.

ארוחת ביניים (בסביבות 16:00-15:00): בר המיצים פתוח, וזו שעת הקוקטייל - שתו כוס גדולה של מיץ ירוק. לא מספיק לכם? קחו חופן שקדים או אגוזים טריים או פרוסת עוגה מאורז מלא.

ארוחת ערב: הכינו סלט מחסה, עגבניות, בצלים אדומים, זרעי פשתן ושמן זית, ולצדו מנה מבושלת של קינואה, ברוקולי, אפונה ושום מתובלים במעט שמן פשתן, פלפל שחור ופלפל אדום חריף.

קינוח: אם אתם ממש זקוקים לו - כמה קוביות שוקולד מריר (70% לפחות) או פודינג קקאו מקקאו מלא וסטיביה (להמתקה) לא יהרגו אתכם. עם זאת, כדאי שתדעו שקינוח על בסיס קבוע יאט את תהליך הניקוי.

מתכון למיץ ירוק

(מתכון להכנת כ-800 מ"ל משקה, שמהווים שתי מנות)

החומרים:

2 מלפפונים ירוקים גדולים (קלופים אם הם לא אורגניים)

5-4 עלי כרוב

4 גבעולי סלרי

2-1 פרחי ברוקולי

2-1 אגסים

פיסת שורש ג'ינג'ר (או פחות)

ההכנה:

טוחנים את הכל במסחטת מיצי ירקות. אופציות ירוקות אחרות הן: פטרוזיליה ותרד, ורצוי להוסיף גם נבטי אפונה או חמנייה.

מילת המפתח: איזון

שימו לב לרשימה הבאה. ככל שהמזון חומצי יותר הוא עלול להזמין יותר מחלות:

החומציים ביותר

  • אלכוהול
  • חלבון מהחי: בשר אדום, עוף, דגים, ביצים, חלב, גבינה, מוצרי חלב
  • כימיקלים, תרופות, סיגריות, ארוחות כבדות, חומרי הדברה, חומרים משמרים
  • קפה (אפילו נטול קפאין), תה שחור
  • מזונות מעובדים
  • דבש, סוכר חום, סוכר פירות
  • קטשופ, מיונז, חרדל (השתמשו בהם בחסכנות)
  • מוצרי סויה מעובדים (צרכו אותם במתינות)
  • שמנים מעובדים כמו מרגרינה, שמני טרנס ושמני ירקות מזוקקים
  • דגנים וחיטה מעובדים: לחם לבן, פסטה ואורז
  • משקאות קלים ומשקאות אנרגיה
  • מלח שולחן (מלח ים הוא בחירה טובה יותר, אך גם אותו יש לצרוך במתינות)
  • כל סוגי האגוזים והשקדים המומלחים והקלויים
  • סוכר לבן ותחליפי סוכר
  • שמרים וחומץ (למעט חומץ תפוחים)
  • רוטב סויה (השתמשו בחסכנות ובחרו בסוג דל נתרן)

הבסיסיים ביותר

  • שקדים, אגוזי ברזיל, זרעי שומשום וזרעי פשתן
  • אבוקדו
  • שמנים בכבישה קרה כמו המפ, פשתן וזרעי בוראז'
  • כמויות מתונות של דגנים כגון קינואה, אורז פראי או דוחן (יוצאי דופן: חיטה, שיבולת שועל ואורז חום חומציים במידה בינונית)
  • עשב (בייחוד עשב חיטה)
  • משקאות ירוקים
  • ירקות ירוקים - כל הסוגים, אך בפרט ירקות עליים ירוקים כמו חסה, תרד, עלי חרדל, כרוב, לפת ואנדיב
  • לימונים, ליים ואשכוליות (למרות שפירות אלה חומציים, יש להם השפעה בסיסית)
  • עדשים וקטניות אחרות
  • מיסו
  • זיתים ירוקים
  • עגבניות טריות (לעומת זאת, עגבניות מבושלות הן חומציות)
  • ירקות שורש – כגון בטטות, תפוחי אדמה, לפת ועוד
  • אצות
  • נבטים
  • סטיביה (ממתיק)
הכתבה נלקחה מאתר YNET ונכתבה ע"י יפה שיר רז


<< הקודםלרשימה המלאההבא >>